Aineisto-ohjeet ja aikataulut

Aineisto-ohjeet ja aikataulut

Kun olet varannut mainostilan lehdestä tai digikanavista, huolehdithan aineiston ajoissa mainosvalmistukseemme. Valmistettavat aineistot on hyvä toimittaa muutamaa päivää ennen julkaisua. Valmistettavista aineistoista lähetämme aina vedoksen tarkistettavaksi ennen julkaisua.

Kun haluat toimittaa meille valmiin mainosaineiston, tarkistathan että aineisto on vastaa teknisiä vaatimuksiamme.

 

Aineistojen toimittaminen

Aineistot tulee toimittaa julkaistavalle lehdelle aikataulujen puitteissa.

Kainuun Sanomat: ks.ilmoitukset@kainuunsanomat.fi
Koti-Kajaani: kk.ilmoitukset@koti-kajaani.fi
Kuhmolainen: ilmoitukset.kuhmolainen@slpmedia.fi
Sotkamo-lehti: ilmoitukset.sotkamolehti@slpmedia.fi
Ylä-Kainuu: ilmoitukset.ylakainuu@slpmedia.fi
Koti-Lappi: ilmoitukset.kotilappi@slpmedia.fi

Painetut tuotteet

Aineistoaikataulu

Painettujen tuotteiden mainostilaukset on tehtävä 2 arkipäivää ennen julkaisua klo 10 mennessä.

JulkaisupäiväMainostilaukset ja aineistot
Maanantaitorstai klo 10
Tiistaiperjantai klo 10
Keskiviikkomaanantai klo 10
Torstaitiistaina klo 10
Perjantaikeskiviikko klo 10
Lauantaitorstaina klo 10

Liitelehtien, luovien ratkaisujen sekä muiden erikoisjulkaisuiden aikataulut voit tarkistaa mediamyyjiltämme.

Painotuotteiden aineisto-ohjeet

Palstaleveydet ja -korkeudet

SLP Kustannuksen painettujen lehtien formaatti on tabloidi.

Koko sivun ilmoitus: 254 x 365 mm.
Yhtenäisen panoraama-aukeaman painopinta-ala: 526 x 365 mm.

 

Palstatleveys mmModuulien korkeus mm
1 palsta47365
2 palstaa99273
3 palstaa150226
4 palstaa180
5 palstaa254157
134
111
88
65
42
30,5
19
7,5

Tekniset vaatimukset

Valmis aineisto voidaan muodostaa yleisimmin käytetyillä ammattimaisilla taitto- ja grafiikkaohjelmilla. Painovalmis PDF, versio 1.4 (Acrobat 5), ei saa sisältää väriprofiileja.

Fontit on sisällytettävä PDF-tiedostoon. Vältä teksteissä bittikarttamuotoa ja jätä tekstit konvertoimatta, jotta teksti on tarkkaa myös näköislehdessä.
Kuvaresoluutio: 220 ppi
Värin maksimipeitto: 240 %
Toistuva sävyala: 3–90 %
Värit: Prosessiväreinä (CMYK)
Väriprofiili (CMYK): ISOnewspaper26v4

Ota huomioon sanomalehden mahdolliset pienet kohdistusheitot värien käytössä. Vältä negateksteissä monivärisen pohjan päällä tai monivärisissä teksteissä pientä pistekokoa. Voit tarkistaa värit PDF-tiedostosta Adobe Acrobatin Output Preview-työkalulla. Varmista, että RGB-työnkulussa värit vastaavat CMYK-väriprofiilia simuloitaessa haluttua lopputulosta. Varmista, että musta teksti on PDF-tiedostossa CMYK-väreissä, K = 100% ja CMY = 0 %.

Valmistettavat painoaineistot

Valmistettavaksi aineistoksi katsotaan kaikki muut paitsi sanomalehtikelpoiset, painovalmiit PDF-tiedostot. Myös PDF-tiedosto, johon tulee muutoksia tai korjauksia, on valmistettava aineisto. Ilmoitusvalmistus tekee mainoksen asiakkaan antaman ohjeistuksen mukaan.

Mainostekstit on toimitettava MS Word, TXT- tai RTF-muodossa. Mainoksessa käytettävien kuvien ja logojen originaalit toimitetaan JPG-, TIFF- tai EPS-muodossa tai asiakkaan tulee toimittaa tarkat tiedot kuvapankkiosoitteista ja kuvien nimistä. Asiakkaan on varmistettava, että kuvat ovat sellaisia, joihin asiakkaalla on julkaisuoikeudet. Lisäksi asiakkaan tulee toimittaa mainoksen asettelumalli tai käsikirjoitus.

Asiakkaan saaman vedoksen edelleen luovutus kolmansille osapuolille tai julkaiseminen muissa julkaisuissa on kiellettyä ilman SLP Kustannuksen suostumusta.

Digitaaliset tuotteet

Aineistoaikataulu

Digitaaliset mainos- ja kampanjatilaukset on tehtävä 2 arkipäivää ennen julkaisua klo 10 mennessä.

Kampanjan aloitusKampanjatilaukset ja aineistot
Maanantaitorstai klo 10
Tiistaiperjantai klo 10
Keskiviikkomaanantai klo 10
Torstaitiistaina klo 10
Perjantaikeskiviikko klo 10
Lauantaitorstaina klo 10

Digitaalisten aineistojen aineisto-ohjeet

Digitaaliset aineistot tulee toimittaa kuvamuodossa (png, gif ja jpg). Rich Media-, dhtml- tai muista mainostoteutuksista on sovittava erikseen. Mainokset voivat olla animoituja ja tehosteäänet ovat sallittuja, jos ne aktivoituvat vasta, kun käyttäjä klikkaa mainosta tai vie hiiren mainoksen päälle (mouse over).

Mainosaineiston lisäksi tarvitaan URL-osoite, johon mainos linkitetään. Linkin pitää aueta erilliseen ikkunaan. Linkkiä ei saa upottaa bannerin sisälle. Linkissä tulisi välttää ääkkösten ja muiden erikoismerkkien käyttöä.

Mainostajan tulee testata aineisto yleisimmillä selaimilla (esimerkiksi Internet Explorer, Firefox, Chrome, Opera, Safarin yleisimmät versiot).

Mobiilin mainosaineistot

Mobiilimainoksiin saadaan linkki, click-to-call, click-to-SMS, click-to-appstore, Store Locator, FB, Twitter tai Google+ Like nappi.

Aineistot voidaan toimittaa png-, jpg-, gif- tai A-gif-muodossa.

Mobiilimainoksista toimitetaan kaksi eri kokoa. Isompi koko (paraatimainoksissa 600 x 600 px ja panoramoissa 600 x 300 px) tarvitaan jotta mainos olisi hyvälaatuinen myös retinanäyttöisillä laitteilla.

Mainoskoot ovat IAB:n standardien mukaiset.

Valmiit digitaaliset aineistot

Vastaanotamme valmiita internet-käyttöön tarkoitettuja aineistoja (png-, gif- tai jpg -aineistot ja kolmannen osapuolen tägimateriaali). Aineisto voidaan vaihtaa kampanjan aikana kerran veloituksetta. Mainokset sijoitetaan paikoilleen kampanja-ajan ensimmäisenä päivänä klo 10 mennessä. Lehti ei takaa kampanjan alkavan haluttuna ajankohtana, jos aineistoa ei toimiteta ohjeiden mukaisesti tehtynä, se myöhästyy, on teknisesti toimimaton tai sisällöllisesti arveluttava.

Etsi sivustolta